فهرست مطالب
نرم افزار مدیریت جامع سیستم های شبکه و سامانه های کاربری (ManageEngine Endpoint Central)

چالش های مدیریت کاربران شبکه
کارهای روزانه سازمانی از قبیل مدیریت کاربران، نصب سیستم عامل ها و نرم افزار ها، بروزرسانی ها، حل مشکلات کاربران و غیره زمان بسیاری را از شاغلین در واحد فناوری اطلاعات میگیرد. این مسئله گاهی باعث میشود که که کارشناسان شبکه از وظایف مهم تر خود مانند نصب افزونه های امنیتی نرم افزارها غافل شده و تمام وقت خود را به حل و فصل مشکلات کاربران بپردازند. ادامه این وضعیت برای سازمان ها خسارات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.
امروزه بسیاری از شرکت ها اقدام به معرفی نرم افزارها و راهکارهای متفاوتی برای تسهیل این فرآیندهای روزانه کرده اند که میتوان از نرم افزار SCCM مایکروسافت و نرم افزار Endpoint Central شرکت ManageEngine نام برد.
در نهایت، اگر به دنبال این هستید که بتوانید نرم افزاری را بر روی چندین کامپیوتر نصب کنید، یا به دنبال این هستید که یک پکیج از پیش تعریف شده از نرم افزار مدنظرتان که در سازمانتان قرار دارد درست کنید و سپس آن را بر روی کل کامپیوترهایی که در یک واحد و در یک دامنه خاص قرار دارند، نصب کنید پیشنهاد ما، استفاده از نرم افزار قدرتمند ManageEngine Endpoint Central است که علاوه بر افزایش سرعت کار کارشناسان، میتوان در آن دسترسی های محدودی برای کاربران نیز تعریف نمود تا بتوانند از بسیاری از راهکارهای این محصول بهره مند گردند.
بررسی نرم افزار ManageEngine Endpoint Central

نرم افزار Endpoint Central با نام قدیم (Desktop Central) ابزاری برای مدیریت یکپارچه سرور ها، لپ تاپ ها، کامپیوتر ها و گوشی های هوشمند از یک نقطه مرکزی می باشد که توسط آن می توان بخش بزرگی از فرآیندهای مربوط به نصب Patch ها، ارتقا و نصب نرم افزار، لایسنس، نظارت بر میزان استفاده از نرم افزار ها، مدیریت استفاده از دستگاه USB، کنترل ریموت دسکتاپ و بسیاری ویژگی دیگر را با ابزارهای آن انجام داد.
این ابزار امکان مدیریت انواع سیستم عامل همچون Windows، MAC و Linux را در سطح Server و Workstation و همچنین گوشی های هوشمند Android، IOS و WindowsPhone را نیز به مجموعه خواهد داد که توسط آن میتوان تنظیماتی همچون استفاده از Wi-Fi، VPN، حساب های ایمیل و انواع ایجاد محدودیت در سطح دوربین و مرورگر را انجام داد. لازم ذکر است که اکثر ویژگی های این نرم افزار نیازمند نصب یک Agent در سیستم های مورد نیاز میباشد.
این ابزار پرطرفدار و قدرتمند، امروزه در بسیاری مجموعه در سراسر دنیا استفاده می شود و مدیران می توانند تمامی سیستم های شبکه و تنظیمات مربوط به آن ها را به صورت بصری کنترل کنند.
ManageEngine Endpoint Central با قابلیت نصب نرمافزارهای مختلف را از طریق کنسول مرکزی بر روی سیستم کاربران داشته و همچنین به روز رسانی سیستم عاملهایشان و طیف وسیعی از برنامههای کاربردی و اعمال سیاستهای مورد نظر بر روی کاربران را به صورت مجتمع انجام میدهد. Desktop Central علاوه بر کاربرانی که در دامنهی شبکه عضو هستند مدیریت دستگاههای همراه را نیز انجام میدهد. ایجاد گزارشهای سفارشی و در فرمتهای متنوع که باعث سهولت کار و صرفه جویی چشمگیری در زمان برای مدیران شبکه میگردد از دیگر ویژگیهای ManageEngine Endpoint Central میباشد.
نکته قابل توجه راجع به Endpoint Central وجود قابلیتی به نام Self-service Portal که با استفاده از آن خود End-User ها هم توانایی نصب نرم افزار را دارند و از طرفی این نرم افزار می تواند بر اساس خواسته شما پکیجی را آماده کند.
علاوه بر موارد فوق، نرمافزار Desktop Central با کمک افزونه Endpoint Security از کاربران و ایستگاههای کاری در برابر تهدیدات سایبری محافظت میکند. اقدامات این افزونه شامل ارزیابی آسیبپذیریها، کنترل دستگاهها و برنامههای کاربردی، مدیریت BitLocker و تامین امنیت مرورگر است.
مقایسه Endpoint Central با نرم افزار مشابه SCCM
به طور قطع میتوان گفت که Desktop Central بهترین جایگزین برای نرمافزار System Center Configuration Manager (SCCM) شرکت مایکروسافت است و نسبت به این نرمافزار برتریهایی هم دارد.
نرم افزار SCCM محصول اختصاصی مایکروسافت است و فقط از سیستمعامل ویندوز پشتیبانی میکند. اما با نرمافزار Desktop Central اکثر سیستمعاملهای رایج قابل مدیریت هستند. علاوه بر سیستمعامل، امکان شناسایی و نصب اصلاحیههای امنیتی نرمافزارها نیز در Desktop Central وجود دارد. ویژگی مهمی که SCCM فاقد آن است. ضمن اینکه بر اساس نظرسنجی کاربران، مدیریت و پیکربندی نرمافزار Desktop Central به مراتب آسانتر از SCCM است.