معرفی NOC – Netowrk Operation Center

  • مدیر وب سایت
  • آخرین ویرایش در : 13 ژوئن 2020

معرفی NOC – Netowrk Operation Center

رشد و گسترش روزافزون تجهیزات و سرویس های فناوری اطلاعات در سازمان ها و شرکت های کوچک و بزرگ کارشناسان فعال در این حوزه را با چالش های گوناگونی مواجه ساخته است. اطمینان از سلامت سخت افزارها و نظارت بر صحت عملکرد نرم افزارها و سرویس های وابسته از مهم ترین این چالش ها به شمار می آید.

به منظور شناسایی، مدیریت و ارایه راهکارهای مناسب برای این چالش ها نیاز به استفاده از ابزارهایست که آنها را با عنوان نرم افزارهای مانیتورینگ میشناسیم. بدون وجود سیستم های مانیتورینگ مدیریت و راهبری شبکه های بزرگ کاری دشوار و گاه غیر ممکن مینماید. مدیریت پهنای باند، شناسایی مشکلات نرم افزارها، اطمینان از دسترسی پذیری سرویس ها در سطوح مختلف، عیب یابی ارتباطات و اتصالات اجزای مختلف شبکه و پیگیری گزارش های اعلام خرابی از سمت کاربران نهایی همه و همه نگرانی هایی است که مدیران شبکه هر روزه با آنها رو به رو هستند. از همین رو اهمیت انتخاب نرم افزارهای مناسب در مراکز مانیتورینگ شبکه یا به اختصار NOC بسیار مهم و حایز اهمیت است.

انتخاب راهکار NOC:

در حوزه مانیتورینگ نرم افزارها و راهکارهای متنوعی از سوی شرکت های مختلف ارایه شده که هر کدام به فراخور نیاز میتوانند مورد استفاده قرار گیرند. با این مقدمه روشن است که یک یا چند نرم افزار نمی تواند پاسخگوی نیازهای سازمان ها و شرکت هایی باشد که از گستره بزرگتری در زیرساخت های فناوری اطلاعات برخوردار هستند. به منظور حل مسایل و مشکلات مطرح شده در سازمان ها و شرکت های بزرگ از سیستم های جامع با عنوان Total Solutions استفاده می شود که از چندین نرم افزار در زمینه های مختلف مدیریت، راهبری و مانیتورینگ شبکه تشکیل شده اند و قابلیت کارکرد به صورت Integrated (متحد) را دارا میباشد.

در زیر به معرفی برخی از این راهکارها میپردازیم.

Microsoft System Center: که متشکل 7 نرم افزار بوده و پاسخگوی نیازهای مختلف در زمینه های مدیریت کلاینت ها و سرورها و دستگاه های موبایل، مانیتورینگ نرم افزارها و سرویس های شبکه، مدیریت دارایی های سخت افزاری و نرم افزاری، به روز رسانی سیتم عامل ها و نرم افزارها، مدیریت سرورهای مجازی Hyper-v، تهیه نسخه پشتیبان از محصولات مایکروسافت، نرم افزار Ticketing و Help Desk و نیز نرم افزار خودکار سازی فرایند ها و درخواست ها میباشد.

IBM Tivoli: شامل 10 نرم افزار در حوضه های مختلف از جمله مدیریت زیرساخت مجازی، نظارت و مدیریت بر امنیت سیستم ها و نرم افزارها، مدیریت و مانیتورینگ سیستم های ذخیره سازی، مانیتورینگ نرم افزارهای کاربردی و سیستم عامل های مختلف، مدیریت و نظارت بر نحوه عملکرد و مانیتورینگ تجهیزات شبکه، مدیریت دسکتاپ و دستگاه های موبایل، سیستم مدیریت دارایی و نیز نرم افزار Ticketing و Help Desk میباشد.

Manageengine: شامل مجموعه ای از نرم افزارها مانند نرم افزار مانیتورینگ تجهیرات شبکه، مانیتورینگ زیرساخت مجازی، مدیریت دسکتاپ و دستگاه های موبایل، مدیریت و نگهداری دارایی های سخت افزاری و نرم افزاری، سیستم های Log Analyzer و Firewall Analyzer، نرم افزار مدیریت بر رخداد های امنیتی SIEM و به روز رسانی سیستم عامل ها و نرم افزارهای کاربردی میباشد.

Solarwinds Orion: متشکل از 11 نرم افزار پیشرفته در زمینه های مختلف مدیریت و مانیتورینگ نرم افزارها و تجهیزات شبکه میباشد. از مهمترین قابلیت های این مجموعه میتوان به مانتورینگ نرم ازفزارها و سیستم عامل ها، مدیریت و مانیتورینگ دستگاه های ذخیره سازی، نظارت بر نحوه عملکرد اجزای مختلف ساختار مجازی، مدیریت دقیق بر پهنای باند استفاده شده درون شبکه توسط سرویس ها و کاربران، شناسایی مشکلات ارتباطی در شبکه بین اجزای مختلف، نظارت دقیق بر سرویس های تحت وب و تهیه گزارش از مشکلات آنها، مدیریت IP Address های استفاده شده در شبکه و سرویس های وابسته نظیر DNS و DHCP، پیدا کردن موقعیت مکانی یک کامپیوتر و یا یک دستگاه موبایل تنها با داشتن IP Address و نیز بسیاری قابلیت های کاربردی دیگر اشاره کرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =